torsdag 27 november 2008

Karibisk afton

Julkorten är klara men jag suger lite till på smällkaramellen tills de åtminstone är i lådan. För att tolka undersökningsresultatet så bör jag ju helst vänta tills mottagaren fått dem i sin hand. Så idag tänkte jag presentera en ny kategori: festteman.

För ett tag sedan hade vi en liten karibisk afton hemma hos oss för två vänner. Temat födde flera kreativa idéer som jag tänkte att jag skulle dela med mig av. Just i detta fallet handlade det om en resa, nämligen en karibisk kryssning. Ett geografiskt område är av förklarliga skäl en perfekt språngbräda när det gäller ett tema. Man får mat, dekorationer och traditioner på en och samma gång genom lite snabb research.

För att skapa en lite exotiskt stämning hemma hos oss gjordes det bordsdekorationer med sand och paraplyer i. En palm inhandlades och lite somriga kläder plockades fram. Dessutom lånades det en kaptenshatt, för givetvis måste det finnas någon som styr båten...

På menyn stod det majssoppa med chili till förrätt, kycklinggryta med ananas serverad i ananashalvor till huvudrätt samt en läcker karbisk långpannekaka (med persikor) till efterrätt.



Det gäller kanske också att ha "rätt" sorts umgängeskrets. Våra vänner dök glada ihågen upp i sarong och sombrero och med en stor resväska i släptåg, de bidrog till att höja den karibiska stämningen. Givetvis fick de var sin blomstergirlang att ha runt halsen resten av kvällen.

Skattkarta var förståss ett måste! Dessvärre har jag ingen bild på den men med lite tesump och ihopskrynkling ritades det en karta över några öar där varje ö symboliserade ett rum i lägenheten och varje ö/rum fick ett fantasifullt namn. Som exempel The Waterfall och Pineapple Island.

Alf var givetvis också med, men han solade helst på övre däck.



Så småningom tänker jag berätta mer om både hur en inflyttningsolympiad går till och om en bokbytarkväll vi hade nyligen.

Inga kommentarer: